Gave til nyfødte Et møte i døra

Fra i fjor høst fikk de første familiene "et møte i døra" i forbindelse med et nyfødt familiemedlem. De fikk et flott bilde av kunstner, Oscar Jansen, og invitasjon til babysang.

Det er menighetspedagog, Siv Elise Øya som har ansvar for disse møtene i dørene rundt omkring i Vågsbygd. Hun besøker alle nyfødte i menigheten med en kunstgave og invitasjon til Babysang i kirka.

Kirke nær på livet

Hensikten med dette møtet er selvfølgelig å gratulere med den lille, men også et ønske om å være en kirke som er tilstede gjennom hele livet. Å få et nyfødt barn i hendene kan både fylle livet med glede og kjærlighet, men også utfordringer og sårbarhet. Dette kan gjelde om det er førstefødte eller den siste i en rekke av flere søsken. Håpet er at et slikt besøk kan være med å senke terskelen for å bruke kirka for alt den er verdt; Dåp, babysang, fellesskap rundt liv og tro, gudstjenesteliv med mere. Vågsbygd menighet ønsker å være en god medvandrer gjennom hele livet, både i glede og sorg.

Ble positivt overrasket

I april fikk Hege Hulløen et møte i døren og gave fra menighetspedagogen. - Dette var overraskende og ikke forventet i det hele tatt, sier trebarnsmoren Hege med et stort smil. De har allerede bestilt dåp i Vågsbygd kirke forteller hun, og legger til at hun synes det var veldig fint med besøk og informasjon om arbeidet for barna i kirka.

Håper bildet vil bety noe for familiene

Det er bydelens kunstner og illustratør Oscar Jansen som har laget kunstbildet som gis i fødselsgave til Vågsbygd menighets nyfødte og familien deres.
- Det er kjempehyggelig og kjekt å bli brukt til noe som betyr noe for noen, sier Jansen. - Jeg håper jo at det gjør det, skyter han inn og legger til: - Det er ikke lett å se det store i det man holder med alltid. Men jeg tror jo dette som den store tingen i livet, det er kjekt å være med på.

I Guds hender

Det var dåpssalmeteksten «Det skjer et under i verden», av Gerd Grønvold Saue, som var utgangspunktet kunstneren fikk i startgropa. Ganske raskt kom en skisse plass, som likner veldig sluttresultatet som blir hengende på mange barnerom og stuevegger i gsbygd i årene fremover. Hendene som holder et barn er hovedmotivet i bildet. Om barnet er fosteret i mors liv, et spedbarn eller et lite barn, det kan være opp til øyet som ser i følge kunstneren.
Tanken er at vi er i Guds hender gjennom hele livet, sier han.

Allsidig kunstner

Oscar er bosatt i Vågsbygd, men er opprinnelig fra Haugesund. bes øk i hans galleri og atelier Odderøya er det lett å se allsidigheten i arbeidet hans. Alt fra humoristiske karikaturer av kjente bypersoner, til portretter, illustrasjoner, men også mange egne kunstuttrykk i form av maleri. Oscar Jansen bruker både pensel lerret og digital skjerm i sitt arbeid, noe som også preger mangfoldet i kunsten og illustrasjonen.
Jeg har tonet ned alle de morsomme mennene jeg lagde mange av før i tiden. Akkurat jobber jeg med malerier fra bibeltekster til et jubileum i kirka jeg kommer fra hjemstedet mitt, forteller Jansen.

Gjensyn i trosopplæringen

Man finner igjen Oscar Jansens strek i flere barnebøker. Og i konseptet «Tidslinjen», som har gjort seg kjent i trosopplæringen i mange norske kirker, er det også Jansen som står for bildene. Tidslinjen er en bildelinje av Bibelfortellinger fra hele Bibelen. I Vågsbygd kirke har både linjen og enkeltbilder blitt flittig brukt i te med barn og unge som kommer til kirken ulike arrangementer. Det er ekstra stas at kunstneren sitter i benkeradene søndagenes gudstjenester. Fremover vil Tidslinjen endelig et fast sted å henge; i den nyoppussede kirkestua, som vil bli mye brukt mye både til konfirmantundervisning og barne- og ungdomsarbeid for øvrig.