Tema: Håp -Har aldri jobbet så mye og med noe så meningsfullt!

Ensomhet, savn, avstand, lengsel, bekymringer, permittering, arbeidsløshet, eller motsatt; mer jobbing enn noensinne. Det siste året har gitt oss utfordringer vi ikke hadde forestilt oss, og på helt ulike måter. Vi har tatt en prat med vår tidligere leder av menighetrådet, Anne Reidun Røise, som jobber med smittesporing, vaksinering og pleie av de sykeste, for å høre hvordan det siste året har vært.

Kom smittet hjem fra USA i fjor

Anne Reidun forteller at hun og mannen kom hjem fra USA akkurat da Covid-19 slo til for fullt i landet vårt, og med seg i bagasjen hadde begge to viruset. Etter isolasjon og milde symptomer, ble Anne Reiduns hverdag som leder for rehabiliteringsavdelingen byttet ut med ansvaret for smittetesting og smittesporing på Kløvertun.

-Jeg har aldri jobbet så mye! Men det har vært veldig meningsfullt. Denne tiden har fått frem mye godt i oss.  Det har vært fint å oppdage hvilken lagånd og velvillighet det er blant folk. Da Dag og jeg satt i isolasjon tok folk kontakt for å hjelpe oss. Det gir håp å se at vi følger reglene, står sammen og er lojale. Folk stiller opp og bidrar, er gode og hensynsfulle, forteller hun begeistret.

Savner sangen, liturgien og samvær

-Samtidig er det tungt å ikke få det åndelige påfyllet på gudstjenestene, og det kristne fellesskapet vi har. Jeg savner sangen, liturgien og å være sammen med mange folk i kirka.  Det har vært tungt åndelig sett, og jeg syns ikke podcaster og slikt er et godt nok alternativ for meg. Det var jammen godt at vi hadde så mye fint vært i fjor vår da alt var stengt, for det er jo en styrke å kunne bruke naturen og ser at det er noe som er større enn meg selv. For meg er naturen en bekreftelse på at det fins en Gud. Heldigvis har vi ikke små barn hjemme, men jeg savner det å invitere hvem som helst når som helst. Jeg er jo en optimist av natur, og tenker at vi ikke skal bekymre oss for fremtiden. Det siste året har jo vist oss hva som er viktig. Det er ikke fancy turer eller forbruk, men de nære ting. Det kommer nye regler hele tiden, så vi må ta ting som de kommer.

Håp og trøst i en utfordrende hverdag

- Da har du kanskje et bibelord til oss, som du har trøstet deg med det siste året?

-Ja! Jeg finner styrke i dette bibelverset og har det ofte i tankene: Matteus 6,34: «Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.»