Slik feirer vi jul

Det eneste som er sikkert når det gjelder julefeiringen i år, er
at det for mange blir annerledes enn vanlig. Menighetsbladet
har spurt folk i Vågsbygd om deres tanker om jula.

1)Hva er viktigst for deg på julaften?
2)Hvordan ser du for deg at jula blir i år?
3)Hvilken plass har kirka i din julefeiring?
4)Går du vanligvis på gudstjeneste på julaften?
5)Kommer du til å gå på julegudstjeneste i år?

Lula Berhane, 47, laboratorie ingeniør i Elkem forskningssenter og Sofie Ruud, 17, elev på KKG 2.vgs, Nedre Slettheia

1)Jula er det viktigste for oss begge at hele familien kan samles over god mat og drikke.
2) Vi tror at jula blir litt annerledes, men utrolig lærerik. Vi tror og håper at denne jula kan hjelpe oss med å sette ting i perspektiv- at vi kan sette pris på alt vi ofte tar litt for gitt Kirka er en stor del av vår jul, men grunnet mye reiser har vi ikke alltid mulighet til å besøke kirka på julaften. Men kirkens budskap er noe vi har nært og tar med oss
3)Vi går i kirka på julaften når vi har mulighet til det. Det er en utrolig fin «kickstart» på julefeiringen, og fint å få med seg
4)Vi håper at vi får dratt i kirka på julaften i år på tross av alle tiltakene og situasjonen vi er i nå

Turid Mørkestøl (82), pensjonert lærer, Åsane

1) Det viktigste for meg er å feire Jesu fødsel, å komme til kirka og høre juleevangeliget lest.  Den andre tingen som er viktig for meg er samværet med familien. Barn, barnebarn og olderbarn. Vi går rundt juletreet sammen og synger de gamle julesangene.
2) Den blir veldig annerledes i år. Vi er en liten kjernefamilie, så vi kan nok samles uten å bryte smittevernreglene. Men vi pleier å samle storfamilien på 2.juledag, og det får vi ikke til i år siden vi er for mange. Det synes jeg er trist.
3) Kirka har en veldig viktig plass i jula. Fra jeg var liten kunne vi ikke reise til kirka på julaften. Vi bodde på Justnes og nærmeste kirke var Oddernes kirke. Vi hadde ikke bil og kunne derfor ikke komme oss dit. Men jeg husker at vi hørte på barnegudstjeneste på radioen.  Og på en godværsdag kunne vi høre kirkeklokkene ringe jula inn når vi stod ute.
4) Ja, vi har pleid å gå på den første gudstjenesten fordi den passet så fint for barnebarna og etter oldebarna. Når jeg hører juleevangeliet, så er det det som om jeg ser hyrdene på marken, hører englesangen og ser barnet i krybben. Og så er jeg særlig glad i når vi synger Glade jul sammen i kirka.
5) Det er litt nifst den utviklingen som skjer med smitten nå. Jeg er spent på hvordan det blir organisert i kirka, og jeg håper at vi kan komme til kirka i år også.

Theodore Curtis «Teddy» Moen, daglig leder i Norsk Fotballtrenerforening, Jaktodden

1)Det viktigste for meg er å ha tid sammen med familien, ta vare på tradisjoner, treffe venner og kjente man ellers ikke har god nok tid til ellers i året.
2)Dette blir vår siste jul på Jaktodden etter 13 år der, og som en familie på fire (kone Marianne, barn Markus 25 år og Martine 24 år) blir det nok å rydde og pakke. Samtidig som vi skal kose oss i Vågsbygd med familie og venner.
3)Jeg er vokst opp i et kristent hjem og vi gikk alltid i kirken på julaften. Dette er en tradisjon vi har forsøkt å videreføre.
4)Hvis jeg kan få det til, forsøker jeg alltid å få det til. Det har alltid vært en fornøyelse å komme inn i Vågsbygd kirke på julaften.
5) Det tror jeg helt sikkert! Gitt at det er plass i kirkerommet.

Eva (36) og Roy Nalbant (36), assisterende butikkleder og sivilingeniør, nedre Slettheia

1)Å være med familien.
2)Vi håper å kunne feire jul i Trondheim. Vi tror det blir et mindre juleselskap enn vanlig, men vi håper ikke det.
3) Kirka har en naturlig plass i vår julefeiring. Det blir ikke ordentlig julefølelse uten.
4) Ja, det gjør vi.
5) Ja, med mindre det i praksis ikke er mulig pga koronarestriksjoner.

Marianne Skomedal (33), hjemme i permisjon med Juliette 5 måneder, Augland

1) Det viktigste for meg er å få være sammen med familien min og oppleve julegleden sammen med jentene mine. Julesokk med barne-TV, en tur på grava, julegudstjeneste og samling med familien med deilig mat, pakker og kvalitetstid etterpå.
2) Vanskelig å si. Fin blir den uansett - men jeg håper jo jula blir så normal som mulig.
3) Kirka har absolutt en plass i vår julefeiring. Jeg har deltatt på julegudstjeneste både julaften og første juledag hele livet mitt. Nå er det først og fremst familiegudstjenesten på julaften jeg får med meg.
4) Jeg har alltid gått i kirken sammen med mamma, pappa, mine to brødre og besteforeldre. Det var ett høydepunkt og skikkelig julestemning å få høre Benedictus synge julen inn med «Carols Of Bells» på ettermiddagsgudtjenesten. Etter jeg selv ble mamma i 2014 har vi deltatt på familiegudstjenesten. Ett mer passende tidspunkt for de små barna. I tillegg er så fint når gudstjenesten er lagt så tilrette for de små.
5) Håper det - så lenge vi får lov å gå og at situasjonen rundt covid ikke forverrer seg.

Normann Ekeland  (57år), nestleder i Vinmonopolet Vågsbygd, Nedre Slettheia

1) Det som er viktigst for meg på julaften er å være sammen med familien og spise god mat og ha det hyggelig
2) Jula i år blir annerledes og litt vanskelig å si med denne pandemien. Blir nok litt spesiell
3) Føler at kirka er en del av julefeiringen   Enten ved å gå på gudstjeneste eller å se julegudstjeneste på TV
4) Går av og til på gudstjeneste på julaften
5) Vet ikke helt. Har ikke tenkt på det enda og så er det også disse smittevernreglene å ta hensyn til.