Basar på en måde

Fredag 15. mai kl. 18 holdt vi Basar på en måde, live på nett fra Vågsbygd kirke.

Hvert år pleier supertorsdag å arrangere misjonsdag med grilling og kakesalg, hoppeslott og ulike leker, og sende inntektene til misjonsprosjektet. Denne våren har korona satt en stopper for det.

-Hvordan skal vi samle inn penger til Stefanusalliansen når kirka er stengt? tenkte derfor lederne for barnearbeidet i Vågsbygd kirke en tirsdag i april.

-Jo, vi lager livesending på nett med basar «på en måde»! foreslo sektorleder for barn, Kathrine Ravnevand.

Som sagt, så gjort. Menighetens faste benkeslitere har mye variert kompetanse, og ikke lenge etter at første ide var sådd, meldte de seg til dyst, og det var klart for livesending. Programmet besto av amerikansk auksjon, virtuell kafe, alle mot 1-oppgaver, korps, kahoot og gjester. De glade amatører ble ledet av en proff, menighetens egen NRK-reporter, Håvard Raustøl, og vår egen Alle mot 1-Selda, Karin Møll Abrahamsen.

Prestene Mia Markussen og Nils Terje Andersen fikk male et kunstverk med tema himmelfarten og pinsedagen, som ble auksjonert bort til seerne. Stabens sprekeste, diakon Arild Tjørve, løp rundt kirka i prompepute-utkledning, og tre ungdommer fikk prøve seg på basketball i blinde! Begge deler fikk seerne gjette på, og vinnerne vant iskrem. Ettersom seere kjøpte både hamburgere og all slags kaker i den virtuelle kafeen, ble staben utfordret fra lykkehjulet.

Menighetspedagogen fikk kakekrem kastet i ansiktet, ungdomsarbeideren ble dynka i vann, og daglig leder i kirka måtte spille «Optimist» av Jan Teigen på direkten. Stemning ble ekstra høy da Vågsbygd skolemusikkorps tok sin siste marsjøvelse før 17. mai innom kirka.

Litt over en times sending samlet inn 17 729 kroner, mer enn dobbelt så mye som vi pleier å få inn på det årlige supertorsdag-avslutningen. Dermed kan barn som vokser opp i søppelbyene i Kairo kan få det litt lettere.

Fikk du det ikke med deg? Se sendingen over. Den virtuelle kafeen er fremdeles åpen på Vipps 25660! Takk for ditt bidrag!

12.05.2020 11.04

Simones nye sandaler