Barnas restaurant

Utradisjonell kirkekaffe: Barnas restaurant En søndag i januar ble kirkekjøkkenet inntatt av de eldste barna på søndagskolen. Boller ble byttet ut med blomkålsuppe, og kirkekaffen ble til «Barnas restaurant». Tekst og foto: Bjørg M. Nyjordet - R –E –S –T –A –U ... Hvordan skriver man «Restaurant»?!

Det er hektisk aktivitet på kjøkkenet i Vågsbygd kirke. Det er mye som skal på plass de siste minuttene. Mens menigheten synger sine sedvanlige salmer, jobber barna på spreng for å bli ferdig med en uvanlig kirkekaffe. Pelle Justnæs limer opp skiltet over kjøkkenåpningen. I fellesskap kommer barna frem til riktig rekkefølge på bokstavene. På menyen står blomkålsuppe med purre og krutonger. Maten lages med hjelp fra voksne, barna pynter og når menigheten kommer forventningsfulle inn, er det barna selv som står for serveringen.

Det er tredje gang kirkekaffen omvandles til restaurant. Ragnhild Kragholm hadde det voksne ansvaret denne gang:

-Den iveren og gleden som barna viser når vi jobber gir så utrolig masse. Man kan se at de vokser når noen sier at suppa er god og at de er flinke. Og flinke er de! sier Ragnhild.

-Jeg synes det var veldig gøy! Gøy å lage maten og servere den! Det sier Ane Ulland (11) når vi senere spør hvordan det var å være med på Barnas restaurant.

-Hva synes de som fikk maten? -At det var godt, de ble glade for det!

Det bekrefter de fire gjestene menighetsbladet snakket med.

-Nydelig suppe! sier Randi Moen, Arvid Moen, Olav Molland og Grethe Andersen. -Og så stas å se gleden hos barna når de serverte. Vennegjengen syntes opplegget denne søndagen var både koselig og overraskende: -Det løfta stemninga!