DROP IN-DÅP

Er du en av dem som gjerne skulle blitt døpt eller har ønsket at barna dine skulle døpes, men så ble det ikke sånn? Til høsten setter vi opp Drop in dåp igjen, slik at udøpte i alle aldre komme innom Vågsbygd kirke og bli døpt – der og da.

Skulle du ønske du var døpt?

For den som ikke ble døpt som barn, kan veien til døpefonten virke lang. Vågsbygd menighet vil gjøre det enklere å bli døpt, enten du er ung eller gammel. Til høsten kommer ny dato hvor vi åpner kirkedørene i Vågsbygd kirke for drop in-dåp. Det betyr at man kan komme som man er, uten avtale. Og om du ikke har faddere, har vi frivillige i menigheten som kan være fadder for deg.

Hva er dåp?

Gjennom dåpen blir man en del av en kirke som strekker seg over hele verden – og gjennom alle tider. Dette fellesskapet er bygget opp omkring troen på Jesus Kristus, Guds sønn og menneskenes frelser. Med tre håndfuller vann - til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn - blir man bundet sammen med Jesus Kristus og medlem i Den norske kirke.

Hvem, hva, hvor?

Presten, organisten og diakonen vil ta imot alle som ønsker å bli døpt denne dagen. Man møter opp ved hovedinngangen i Vågsbygd kirke hvor man blir registrert og evt. får en kopp kaffe mens man venter på tur. Deretter blir det en kort samtale med presten som skal døpe og dåp gjennom en kort og verdig seremoni i kirkerommet. Etter dåpen byr vi på kaffe, mineralvann og kake for de om ønsker det.

Ta med fødselsattest eller gyldig legitimasjon.

Antrekk: Kom som du er, eller pynt deg hvis du vil.

Du kan komme alene, eller sammen med noen.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt med Nils Terje Andersen, Sokneprest, på tlf 47290370 eller på e-post

Illustrasjonsfoto fra Den norske kirke (kirken.no)
Erik Norrud (dåpsfat)
Vidar Kristensen (ungdomsdåp)