Halloween - en hyggelig familiefeiring

Legg bort det skumle, ta vare på det hyggelige og gøyale og gå sammen med barna på «trick or treat»-runde i ditt eget nabolag. Det er oppfordringen familien Møll Abrahamsen kommer med etter å ha erfart Halloween som en familiedag i de fire årene de tilbragte i Houston Texas.

- Vi kommer til å savne halloween-feiringen i Texas. Der er det en dag hvor alle er med og det handler om å ha det gøy og være sammen som familie, forteller Karin og Pål Møll Abrahamsen. I 2014 reiste de på sitt livs eventyr, sammen med datteren Henerikke som da var 4 år. Pål fikk en stilling som trosopplærer og musikkansvarlig i den norske sjømannskirken i Houston Texas. Halloween var det første som møtte dem da de ankom. Allerede før de dro fra Norge kom invitasjonen fra en familie som visste om deres ankomst.

– Da var så fint å oppleve at vi var regnet med allerede før vi kom, forteller Karin. Før jetlag-en hadde lagt seg, befant familien seg i kostymebutikken. De var tydelig for sent ute, for kostymeutvalget var magert og dekorasjonshyllene ribbet. Familien endte opp med foreldrene i fangedrakter og veslejenta som fe.

Kreativt og gøyalt

- Det er vanlig å ha familietema, forklarer Karin. De andre årene gikk de som familien Flintstone og som cheerleading-familie. Den siste halloween-feiringen i Texas var pappa juletre og mamma julegave, for da lå det en liten gave i magen hennes; nemlig lille Josefine som kom kort tid senere.

– Folk hadde alle mulig kostymer; banan, pingvin, ketchup og sennep og prompepute, ramser Karin opp. – Det er veldig gøy med gruppebilde på Halloween, så vi kan se tilbake på hva vi kledde oss ut som, legger hun til.

Uhyggelig hendelse

Nå er familien tilbake i Vågsbygd, og ser frem mot å feire halloween her. Likevel har de bådenoen selvopplevde hendelser og erfaringer de har hørt fra naboene sine om halloween her, som gjør at de er litt spent på hvordan det blir. -Vi hadde vært på Supertorsdag i kirka her i Vågsbygd. Barna hadde kledd seg ut, og Henerikke var elefant. Vi tok bussen hjem og på den korte gåturen til huset hoppet det to personer foran oss og skremte oss. Henerikke hylte og ble livredd. Hun var urolig resten av kvelden, forteller Karin fortsatt rystet over hendelsen for 5 år siden.

Kommersiell misforståelse

- Vi opplevde ingen skumle hendelser mens vi var i Texas, sier Karin. Pål legger til at den kommersielle fremstillingen av skrekk og uhygge ikke likner det de opplevde i gatene. Men i lukkede arrangementer med passende aldersgrenser kan man finne mer skremmende og ekstreme halloween-feiringer, forteller de. -Det var jo spøkelser, edderkoppspinn og sånt i dekorasjonene utenfor noen hus, men ganske mildt i forhold til mye av det man kan se på tv-serier og filmer, forteller de, mens Karin viser frem halloween-pynt hun har tatt med seg hjem.

– Disse skal opp, sier hun og holder frem små spøkelser med smilefjes. Pål har blitt gresskar-dekoratøren i familien, og skal sørge for at et hyggelig gresskar hilser alle som kommer på døren deres på halloween i årene fremover.

Halloween tips!

Til deg som vil markere Halloween:
- Vær kreative når det kommer til kostymevalg – det trenger ikke være skummelt eller dyrt.
- Gå sammen med barna i din egen gate, kle deg gjerne ut.
- Respekter utelysregelen – hvis lyset er av går man forbi.
- Prøv å hule ut og dekorere gresskar – gjerne sammen med barna.
- Pynt utenfor, men gjør det hyggelig eller spennende – ikke skremmende.

Til deg som er hjemme 31. oktober:
- Hvis du vil ha barn på døra – ha godteriet klart og utelyset på. Pynt gjerne utenfor, men dropp det mest skremmende!
- Hvis du ikke ønsker at barna skal ringe på din dør - skru av utelyset!

Fakta om halloween og allehelgensdag

-31. oktober, kvelden før Allehelgensdag 1. november har vært en viktig dag i folketroen. I Norge er det vanlig å legge Allehelgensdag til første søndag i november.

-På engelsk heter Allehelgensaften «All hallow’s Eve», forkortet til «Halloween».

-Halloween er en feiring som engasjerer mange barn og unge. Barna kler seg ut og går rundt i nabolaget og ringer på dørklokkene og roper ut sitt «knask eller knep». Det er den norske versjonen av den engelsk «trick or treat».

-I irsk keltisk tradisjon trodde man at på denne kvelden var skillet mellom vår verden og de døde svakere enn ellers, slik at de dødes sjeler kunne merkes.

- Rundt år 2000 ble Halloween også en folkelig, men kommersielt preget feiring i Norge - mye etter amerikansk forbilde.

- Allehelgens er en markeringen av at kirkens fellesskap består både av de som lever i dag og de som er døde i det kristne håpet om evig liv. Det markeres blant annet når det kirken lovpriser Gud i nattverdsliturgien med ordene: «din menighet i himmelen og på jorden priser ditt navn med samstemmig jubel».

-Navnet allehelgens tilsier at det dreier seg om helgener. Men det er også en minnedag for de døde. De kan gå på graven og tenne et lys, og tenke på generasjonene som er gått før oss.

- Det er vanlig at det holdes minnegudstjenester i kirkene. Da sendes det ofte ut egen invitasjon til dem som har mistet noen i løpet av året som er gått. Mange steder arrangeres det også kirkekonserter og andre minnearrangementer. Kilde: kirken.no og Det store norske leksikon på nett