-Her er det noe alvorlig gæent!

Sitatet over kommer fra sogneprest Nils Terje Andersen som styrer teknikken til innspillingen av podcasten «Før søndagen i Vågsbygd». Menighetsbladet har fått lov til å være flue på veggen.

-Fær du dekje te? spør fast makker i alle episodene, kapellan Sigurd Tveit. Sammen med barne- og ungdomsarbeider Siv Elise Topstad Øya har de alle hørt gjennom den forhåndsinnspilte delen av episoden hvor Nils Terje diskuterer søndagens tekst med ukas gjest. Nå står innspillingen av introduksjon og avslutning av episoden for tur. Sigurd forklarer:

-Nils Terje velger noen med god radiostemme som kan trekke lyttere, og så snakker de sammen om teksten. Så spiller vi inn resten. Vi har vanligvis en god plan for det vi skal si. I dag har vi ingen plan. Eller kanskje Nils Terje har den? spør han undrende.

Podcastene fra kirka ble sluppet uka etter nedstengning i koronatiden, og inkluderer både «Før søndagen i Vågsbygd» og «Vågsbygd kirkes Barnepod». I tillegg har Siv Elise og Sigurd laget podcasten «Påskevandring i Vågsbygd». De planlegger også å lage en julepodcast for barn som kommer i desember.

Mens Nils Terje klør seg i hodet over at lyden ikke er som den skal, spør vi om de kan fortelle hvorfor kirka har begynt med podcast.

-Det er et ønske vi har hatt lenge før korona kom, forteller sognepresten. -Vi hadde allerede kjøpt inn dette utstyret, fortsetter han og trykker i vei på en liten mikseboks.

-Sognepresten er den som har vært proaktiv og innovativ her, og er driveren bak, legger Sigurd til inn i mikrofonen han har foran seg, slik at Nils Terje får sjekket lyden mens Sigurd snakker.

-Kort fortalt så hadde vi et studieopplegg for bibelgrupper, og vi tenkte det ville vært fint å legge vekt på det i en podcast. Podcast er jo en flate for de interesserte, sier Nils Terje mens han spiller av det Sigurd fortalte tidligere. Stemmen høres ut som den er inntullet i vatt, kvaliteten er langt fra det den skal være. Nils Terje trykker inn alle kablene for å sjekke at ingen er løse, mens han forklarer videre:

-Vi har et ønske om å dele mer kunnskap enn vi rekker på en gudstjeneste. Jeg hører mye på podcast selv, jeg liker det, kan velge tema, det er ikke som radio der man må fenges av det som sendes akkurat når man skur på. Jeg har også en drøm om å lage en podcast som møter folk i Vågsbygd. Gjør mennesker og historier i Vågsbygd kjent. Den podcasten skal ha 12 496 episoder, en for hvert medlem av sognet og skal hete «Folk i Vågsbygd», sier han med et smil.

Når denne podcasten kommer og hvor mange episoder det egentlig blir, er usikkert, men i løpet av vinteren er et forsiktig estimat.

Siv Elise og Sigurd kaster ut ideer til julepodden mens de venter på at Nils Terje skal finne ut av lydproblemene.

-Snakk litt vanlig! sier Nils Terje irritert. -Dere sitter bare og mumler! fortsetter han, før Sigurd spør igjen: -Fær du det ikkje te? Kan det væra noko med batteriet i mikrofonen? Han løfter mikrofonen ut av stativet. -Der er det noko! utbryter han og trykker på en knapp på mikrofonen. Lydproblemene løser seg, Nils Terje blir en anelse blidere, og vi sniker oss ut før innspillingen starter.

Her finner du tidligere podcaster fra Vågsbygd kirke