Vågsbygd kirke 50 år Konfirmasjon i Vågsbygd kirke – 1967 og 2017

Harald Eidsaa ble konfirmert 26.november 1967 i Vågsbygd kirke.

–Vi var det første kullet som konfirmerte oss i det nye kirkebygget. Han forteller at undervisningen foregikk nede i kjelleren undermenighetssalen.

-Under konfirmasjonstiden gikk vi på ungdomsklubben VMU, som holdttil i 2.etasje i kirka. Harald forteller om hvor hyggelig det var, og alle ungdommene som kom.

–Det var alltid mange der, oftest rundt 100 stykker.

-Har du et høydepunkt fra konfirmasjonstiden?

-Jeg husker godt at Tormod Gilje som var prest på den tiden fortalte historien om den bortkomne sønn.

-Hvordan var feiringen etter gudstjenesten i kirka? - Da var vi hjemme hos oss i Hundebakken, med venner og familie.

-Hva var vanlig å gi i gave, og husker du gavene du fikk?

-Jeg fikk en bibel av min mormor og morfar, og to sett med mansjettknapper som jeg fortsatt har tatt vare på. Jeg husker også at jeg fikk paraply, slipsnål, barbermaskin og en bag. Til venner var det ikke vanlig å gi gaver, men vi gav gjerne et kort med en hilsen på. Eidsaa har gode minner fra alt han har opplevd i menigheten, og er opptatt av at kirka skal være et sted hvor dørterskelen er lav.

–Vågsbygd kirke og menneskene som deltar her er viktig for meg.

Konfirmasjonen til Rikke Grundetjern var i Vågsbygd kirke 26. august i år.

-Det var en helt fantastisk dag, og jeg sitter igjen med mange gode minner og nye venner.

-Hvordan var feiringen etter gudstjenesten i kirka?

-Det var en koselig dag hvor familien først var samlet formiddag på Hotel Norge, og senere dro hjem til oss for kaffe og kaker.

-Hva fikk du i gave denne dagen?

-Jeg fikk for det meste penger i konfirmasjonsgave.  Hun forteller også at man ofte gir gaver til sine nærmeste venner.